شامی رودباری و طرز تهیه آن

استان گیلان علاوه بر آب و هوای مربوط و بارانی، دارای تنوع غذایی بسیار زیادی می باشد. غذاهای موجود در این منطقه با طعم و بوی خوشی که دارند، معرف فرهنگ و سنت های مردم گیلان هستند.

غذاهای محبوب محلی در استان گیلان شامل: ماهی، میگو پلو، شامی رودباری، قورمه سبزی، میرزا قاسمی و… می باشند.

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

غذاهای محلی گیلانی با استفاده از ادویه‌های مخصوص و طعم ‌دهنده‌های محلی، طعم و بویی خاص و بی‌ نظیری دارند که سبب شده‌ است، همیشه در دل مردم این منطقه جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. در این مقاله از سایت گیله جا، یکی از بهترین اقامتگاه های استان گیلان قصد داریم طرز تهیه شامی رودباری را به شما آموزش دهیم، شما هم اگر به دنبال تجربه غذاهای محلی گیلانی هستید، حتما باید این غذا را امتحان کنید.

طرز تهیه شامی رودبار

شامی رودباری یکی از غذاهای محلی و خوشمزه در استان گیلان می باشد. این غذا از دو مواد اصلی یعنی گوشت چرخ کرده و سبزی معطر درست شده و با استفاده از ادویه‌های مختلف طعم و مزه خوبی به آن داده می‌شود.

این غذا معمولا در میان خانواده‌های گیلانی به عنوان یک غذای خاص و بی نظیر شناخته شده است و در مراسم‌های خانوادگی نیز به عنوان غذای اصلی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

مواد لازم برای تهیه شامی رودباری:

  • گوشت چرخ کرده
  • پیاز بزرگ
  • روغن زیتون
  • سبزی خشک معطر
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه
  • پودر گلپر
  • آب جوش

طرز تهیه شامی رودبار

  • گوشت چرخ کرده:

در خرید گوشت چرخ کرده برای تهیه شامی رودباری، به چند نکته مهم باید توجه کنید:

  1. کیفیت گوشت: گوشتی که برای تهیه شامی رودباری استفاده می ‌شود، باید تازه و با کیفیت باشد. برای این کار، بهتر است گوشت را از جاهای معتبر و قابل اعتماد خریداری کنید.
  2. میزان چربی: میزان چربی در گوشت چرخ کرده برای تهیه شامی رودباری بسیار مهم می باشد، بهتر است گوشتی با میزان چربی کمتر انتخاب کنید تا غذا خیلی چرب نشود.
  3. تاریخ تولید و انقضا: همانند سایر مواد غذایی، گوشت چرخ کرده نیز باید دارای تاریخ تولید و انقضا معتبر باشد. بهتر است این موارد را در هنگام خرید گوشت چرخ کرده بررسی کنید تا از خرید محصول مناسب و سالم اطمینان حاصل فرمایید.
  4. بهداشت و سلامت محصول: برای خرید گوشت چرخ کرده برای تهیه شامی رودباری، بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که توسط سازمان بهداشت مورد تأیید قرار گرفته‌ اند و بهداشت و سلامت آن ها تأیید شده است.
  • روغن زیتون:

روغن زیتون یکی از مهم‌ ترین مواد غذایی در سبد خرید خانواده‌های گیلانی است و برای تهیه بسیاری از غذاهای گیلانی از جمله شامی رودباری مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

 با توجه به اینکه روغن زیتون تولید شده در مناطقی مانند گیلان به دلیل کیفیت و خواص آن قیمت بالایی دارد، ممکن است برخی از فروشگاه‌ها روغن زیتون را با قیمت مناسب بازار عرضه کنند. در این صورت، باید مطمئن شوید که کیفیت روغن زیتون برای تهیه شامی رودباری به اندازه کافی خوب است.

 

اقامتگاه گیله جا در منطقه گیلان با فضای آرام و دلنشین، امکانات رفاهی و تفریحی بسیار و دسترسی آسان به جاذبه‌های گردشگری اطراف، بهترین گزینه برای تعطیلات شماست. جهت رزرو و استعلام قیمت با ما در ارتباط باشید.

طرز پخت شامی رودباری

 مرحله اول:

 برای تهیه شامی رودباری، یک پیاز بزرگ را پوست و رنده می‌ کنیم. سپس به آن گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و همه را با هم مخلوط می ‌کنیم. در این مرحله باید مواد را خوب ورز دهیم تا پیاز بتواند به طور کامل با گوشت مخلوط شود و ترکیبی یک دست ایجاد شود.

مرحله دوم:

در مرحله بعدی دو قاشق غذاخوری از سبزی خشک معطر (شامل جعفری، گشنیز و ریحان) را به گوشت چرخ کرده اضافه می ‌کنیم. سپس به مواد نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به میزان لازم اضافه کرده و همه را با هم مخلوط می‌ کنیم. در این مرحله، بهتر است مواد خوب ورز داده شود تا سبزی‌های خشک به طور کامل با گوشت مخلوط شود. در انتها، یک قاشق چای‌خوری پودر گلپر را به مواد داخل قابلمه اضافه کرده و مجدداً همه را با هم مخلوط می‌ کنیم. به این ترتیب، ادویه‌ها و سبزی‌های خشک با هم ترکیب شده و شامی رودباری با طعم و عطر فوق‌ العاده‌ای به دست خواهیم آورد.

در مرحله نهایی پس از اضافه کردن پودر گلپر، مواد را به صورت دایره ای شکل در می آوریم و درون قابلمه قرار می دهیم. سپس آب جوش را به مواد اضافه کرده و قابلمه را با درپوش بپوشانید. شامی رودباری را با حرارت ملایم به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه روی اجاق گاز قرار دهید تا کامل پخته شود.

 

طرز تهیه سس شامی رودباری

برای تهیه سس شامی رودباری با گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، انار ترش و نمک و فلفل به روش زیر عمل کنید:

مواد لازم:

– یک پیمانه رب گوجه فرنگی

– یک قاشق غذاخوری انار ترش

– نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه:

  1. در یک قابلمه کوچک، گوجه رنده شده، رب گوجه فرنگی و انار ترش را با هم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید.
  2. به مواد، نمک و فلفل سیاه را به میزان لازم اضافه کرده و همه را با هم مخلوط کنید.
  3. حرارت را بیشتر کنید و سس را به جوش آورید. سپس به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا سس غلیظ شود. در این مرحله، سس شامی رودباری شما حاضر است.

توصیه می‌ کنیم که سس را در همان زمانی که شامی رودباری در حال پخت است، تهیه کنید تا هم زمان با غذا آماده شود. همچنین، در صورت تمایل می ‌توانید به سس انواع دیگری از ادویه‌ها و مواد خشک اضافه کنید تا طعم و عطری متنوع ‌تر به آن ببخشید.

جمع بندی

شامی رودباری به عنوان یکی از غذاهای محبوب و معروف در استان گیلان شناخته شده است و در این منطقه بیشتر مصرف می‌ شود. با این حال، به دلیل خوشمزگی و طعم فوق‌العاده‌ای که دارد، برخی از مردم در سراسر ایران این غذا را دوست دارند و در رستوران‌های ایرانی در سراسر کشور، به عنوان یک غذای محلی معرفی شده است.

اقامتگاه گیله جا با افتخار به شما گردشگران عزیز خدماتی با کیفیت و بی نظیر ارائه می دهد. ما به دلیل کیفیت خدمات و پذیرایی حرفه ای به عنوان یکی از بهترین اقامتگاه های منطقه رودبار واقع در استان گیلان شناخته شده ایم. با ما تماس بگیرید و تجربه ای لذت بخش از اقامت در گیله جا را تجربه کنید. با تشکر.

نظر بگذارید