معروف ترین غذاهای شمالی کدامند؟

اگر به شمال سفر کرده باشید خبر از غذاهای خوش آب و رنگ و خوشمزه آن دارید؛ همین موضوع باعث شده که در بین گردشگران و مسافران، غذاهای شمالی بسیار معروف باشند. خلاقیتی که برای پخت غذاهای شمالی به کار رفته است گیلان را به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو به ثبت رسانده و در دستور پخت آن ها چند عضو اصلی و همیشگی وجود دارد که می توان به سبزی، سیر، رب انار و … اشاره نمود.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در این مقاله از سایت گیله جا به معرفی معروف ترین غذاهای شمالی می پردازیم. چنانچه قصد سفر به شمال و اجاره سوئیت و یا اقامتگاه را دارید از طریق همین سایت با ما در ارتباط باشید.

باقلاقاتق

وقتی حرف از شمال و غذای شمالی می شود همگی یاد این خورشت بی نظیر می افتیم. باقلاقاتق که از باقالی کشاورزی، شیوید، تخم مرغ و سیر تهیه می شود یکی از معروف ترین غذاهای شمالی به حساب می آید و اگر توسط یک کد بانوی اصیل رشتی پخته شود هرگز مزه ی بی نظیر آن را فراموش نخواهید کرد.

کال کباب

یکی دیگر از معروف ترین غذاهای شمالی کال کباب است، اما برخلاف اسم آن هیچ گوشتی در این غذا وجود ندارد. برای پخت کال کباب، بادمجان کبابی شده، سیر، گردو، سبزی محلی خالیواش یا سبزی نعنا یا گشنیز خشک و رب انار را با هم مخلوط می کنند تا روی حرارت ملایم بپزد و کامل جا بیوفتد. سبزی چوچاقی که در این غذا وجود دارد باعث می شود که عطر و بوی کال کباب بسیار دلچسب باشد. این سبزی در فصل بهار و تابستان در کوه های شمال ایران می روید که مردم محلی با چیدن آن غذاهای خوش طعمی را درست می کنند.

انار بیج

این غذا به فسنجان شباهت زیادی دارد با این تفاوت که در آن علاوه بر رب انار، گوشت، گردو و کمی سبزی محلی نیز اضافه می شود و در کنار برنج سرو می کنند که جز معروف ترین غذاهای شمالی به حساب می آید.

خورشت آلو مسما

یکی دیگر از معروف ترین غذاهای شمالی خورشت آلو مسما است. این غذا طعم ترش و شیرین خیلی خوبی دارد که دلیل آن وجود آلو قیصی، آلو سیاه و رب انار می باشد. در این غذا با توجه به ذائقه شما می توان گوشت و یا مرغ استفاده نمود. برای اینکه این غذا همانند رستوران های شمالی خوشمزه باشد باید کاملا جا بیافتد و بدون آب باشد.

شامی رودباری

از دیگر غذاهای محبوب گردشگران گیلانی شامی است که در شهرستان رودبار توسط روغن زیتون اصل محلی، گوشت و یک سری سبزی های محلی پخته می شود و همه روزه مسافران زیادی برای سرو این غذاهای معروف شمالی دم رستوران ها و غذاخوری ها صف می کشند.

ترش تره

اگر به خوردن غذاهای گوشتی یا مرغ علاقه ای ندارید یا گیاه خوار هستید، پیشنهاد می کنیم ترش تره را برای یک بار هم که شده امتحان نمایید؛ زیرا یکی از معروف ترین غذاهای شمالی می باشد که از ترکیب تخم مرغ با اسفناج، تره محلی و سبزیجات معطر تهیه می شود. با اضافه کردن مقداری آب نارنج به این غذا یک ترکیب ترش خوشمزه را تجربه خواهید کرد.

میرزاقاسمی

یکی ازغذاهای ساده شمالی در عین حال خوشمزه و لذیذ میرزاقاسمی می باشد. برای تهیه آن از بادمجان، سیر، تخم مرغ، گوجه و ادویه جات استفاده می شود. برای اینکه میرزاقاسمی شما طعم اصیل شمالی خود را حفظ نماید بهتر است بادمجان های استفاده شده در آن به حالت کبابی باشد نه سرخ کرده و با اضافه کردن مقدار کافی از سیر می توان عطرو بوی خاصی به این غذا داد. خوردن میرزاقاسمی با سبزی خوردن و دوغ محلی آن هم در یک فضای سنتی و شمالی بسیار لذت بخش خواهد بود از این رو به شما پیشنهاد می کنیم که بعد از سر زدن به اقامتگاه گیله جا از سفارش و سرو این غذای بی نظیر غافل نشوید.

سیرواویج

یکی دیگر ازغذاهای لذیذ شمالی سیرواویج است که به صورت کامل بین گردشگران جا نیوفتاده است. پیشنهاد می کنیم این سری که به شمال آمدید حتما این غذای لذیذ را به همراه برنج سفارش دهید تا مشتری همیشگی آن شوید. این غذا از تخم مرغ و برگ سیر تهیه می شود و اگر ماهی شور هم کنار آن باشد بسیار خوش طعم تر خواهد بود.

کباب ترش

از دیگر غذاهای محبوب شمالی کباب ترش است که برای تهیه آن گوشت تازه گوسفند را با ادویه جات و موادی مانند سیر، سبزیجات تازه، گردو، رب انار و فلفل مخلوط می کنند و اجازه می دهند که چند ساعت گوشت با این مواد استراحت کند و سپس آن را روی ذغال کباب می کنند. طعم بسیار لذیذ و متفاوتی را حین خوردن این کباب تجربه خواهید نمود.

واویشکا

این غذا اصالت روسی دارد. به خاطر نزدیکی شهرهای شمالی به کشور های حاشیه دریای خزر سبب اشتراک فرهنگی در این بین شده است. واویشکا از ترکیب گوشت گوسفند، سیر، تخم مرغ و پیاز آماده می شود. البته که خیلی از مردم محلی از دل و جگر مرغ یا گوسفند برای تهیه این غذا استفاده می کنند که بسیار هم لذیذ و خوش مزه می شود. سرو این غذا با برنج و یا نان به ذائقه خودتان بستگی دارد.

سخن پایانی

خوردن غذاهای تازه و خوش مزه تجربه ی سفر به شمال را برایتان لذت بخش تر می کند، پس حتما بعد از سفر به هر شهری از شمال، یک غذای معروف این خطه را هم که شده امتحان نمایید.نکته جالب توجه برای غذاهای شمالی این است که هر نوع غذایی مطابق با ذائقه ی خود چه از نوع گوشتی چه گیاهی می توانید پیدا کنید. البته هنگام خوردن آن باید مراقب باشید تا انگشتانتان را نخورید چرا که بسیار لذیذ و خوشمزه هستند. شما می توانید حتی در خانه ی خود نیز دست به کار شوید و هرکدام از این غذاهای معروف را بپزید و تنوع خوبی به لیست غذایی روزانه تان دهید. اقامتگاه گیله جا آماده ی پذیرش مسافران و گردشگران در تمام ایام هفته و همچنین آماده سازی انواع غذاهای شمالی باب میل شما می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا رزرو اقامتگاه با ما در ارتباط باشید.

نظر بگذارید