برخی از آداب و رسوم مردم گیلان

گیلان از استان های شمالی بسیار سرسبز و زیبای کشور عزیزمان ایران می باشد. در همه جای ایران، مردم گیلان را به مهمان نوازی، خونگرمی و شاد بودن می شناسند که اصالت و آداب و رسوم غنی خود را از گذشته حفظ کرده اند و آن را به نسل های بعد از خود منتقل می کنند.
این آداب و رسوم به قدری زیبا و جذاب هستند که می توان ساعت ها در مورد آن ها گفت و گو کرد. در ادامه شما را با چند مورد از این آداب و رسوم آشنا می کنیم.

 

غذاهای محلی گیلانی با استفاده از ادویه‌های مخصوص و طعم ‌دهنده‌های محلی، طعم و بویی خاص و بی‌ نظیری دارند که سبب شده‌ است، همیشه در دل مردم این منطقه جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. در این مقاله از سایت گیله جا، یکی از بهترین اقامتگاه های استان گیلان قصد داریم طرز تهیه شامی رودباری را به شما آموزش دهیم، شما هم اگر به دنبال تجربه غذاهای محلی گیلانی هستید، حتما باید این غذا را امتحان کنید.

نوروز خوانی

هر ساله قبل از فرا رسیدن سال نو مردم استان گیلان رسوم مختلفی دارند که یکی از آن ها نوروز خوانی می باشد. این رسم که نماد ورود خیر و برکت و فصل بهار می باشد در آغاز فصل جدید و آخر هرسال برپا می شود. به این شکل که تعدادی از نوروز خوانان در کوچه و خیابان به راه افتاده و اشعاری را با صدای بلند می خوانند.
در ابتدا آن ها دوازده امام را با زبان شعر نام برده و در قسمت ترجیع بند آن را دو نفره تکرار می کنند و پس از آن نوسال و نوروز را می خوانند. ابتدای شعر به این صورت شروع می شود:

همی خوانم امام اولین را  شه کشور امیرالمؤمنین را

وصی و جانشین یعنی علی را

به یاسین والف لام و به فیروز  دهید مژده که آمد نوروز

امام دومین هم دسته گل   شفاعت می کند او بر سر پل

حسن بابش سوار است او به دلدل

به یاسین و الف لام و به فیروز  دهید مژده که آمد عید نوروز …

عروس گوله

یکی دیگر از رسوم گیلان که قبل از عید برگزار می شود مراسمی به نام عروس گوله است. انجام این نمایش به این صورت می باشد که سه نفر در نقش پیر بانو، ناز خانوم و غول بازی می کنند که به منازل بقیه مردم رفته و به نمایش می پردازند. کسی که در نقش غول بازی می کند با کلاهی از جنس ساقه برنج که اصطلاحا به آن کلوش گفته می شود و چماق و زنگوله ها خود را می آراید.
معمولا نقش ناز خانوم را پسر جوانی بازی می کند و پیر بانو نیز نقش پیر مردی می باشد که با غول بر سر چیزی که ناز خانوم به دست آورده به بحث و جدل می پردازند.

کشتی گیله مردی

از دیگر آداب و رسوم و یکی از ورزش های استان گیلان کشتی گیله مردی می باشد که در بسیاری از جاهای ایران معروف شده است. این کشتی که بیشتر در تابستان و مراسمات و عروسی ها انجام می شود باید در محوطه ای محصور شده به نام “سنبر” یا “یسمبر” برگزار شود.
این رویداد به این صورت است که کشتی گیران شلوارهایی به نام “لاسپار” پوشیده و با بالا تنه برهنه در مسابقه شرکت کرده و زور آزمایی می کنند.

چهارشنبه سوری در گیلان

درست است که چهارشنبه سوری در همه جای ایران در غروب آخرین سه شنبه سال و شب چهارشنبه برگزار می شود، اما گیلانی ها برای این جشن نیز رسوم خاصی دارند. آن ها با بوته، چوب، کاه و خوار هایی که جمع آورده کرده اند تپه های کوچکی که معمولا رو به قبله می باشد درست کرده و آتش می زنند. سپس از روی آن تپه ها به نوبت پریده و شعر زیر را می خوانند:

گل گل چهارشنبه به حق پنج شنبه                             زردي بشه، سرخی بايه نکبت بشه، دولت بايه 

یعنی : ای شعله آتش چهارشنبه، هر چی بیماری و ضعف است به حق پنجشنبه از بین برود و نوبت نشاط و شادی و سرخی فرا رسد. دوره نکبت و بدبختی تمام شود و اقبال و خوش بختی خودش را نشان دهد.

390

گیشه بری

یکی دیگر از آداب و رسوم مردم گیلان که بسیار پر هیجان نیز می باشد بردن عروس در مراسم عروسی به خانه داماد می باشد که اصطلاحا به آن گیشه بری می گویند. این مراسم در نقاط مختلف گیلان به شیوه های خاصی انجام می شود. برای مثال؛ در بعضی از روستاهای گیلان مادر داماد خروسی را به مادر عروس می دهد که پای خروس را با نخ های ابریشمی رنگی به پای مرغ می بندند و آن ها را با عروس همراه می کنند.
سپس پای مرغ و خروس را در خانه عروس باز کرده و آن ها را در کنا هم در لانه می گذارند.

حنابندان

حنابندان رسمی در گیلان است که قبل از مراسم عروسی در برخی شهر ها انجام می شود. در این مراسم دست و پای عروس را با حنا تزئین می کنند یا به اصطلاح حنا می بندند.

نارنج زنی

از دیگر آداب ازدواج گیلانی ها در مراسم عروسی نارنج زنی می باشد که در آن داماد باید قبل از رسیدن عروس به خانه با دو نفر سلدوش و ساقدوش به پیشواز عروس رفته و نقل و سکه بر سر آن بپاشد؛ سپس نارنج یا پرتقال را به طرف عروس می اندازد.
بعد از آن عروس و داماد باید دور چاهی بچرخند و برای خوشبختی شان، عروس در چاه سکه ای می اندازد و سپس در خانه درخت توت می کارد.

کلام آخر
این ها تنها چند مورد از آداب و رسوم اصیل و با ارزش مردم خونگرم استان گیلان بود که از نسل های قبل آن ها را حفظ کرده و آن ها را به همان شکلی که هستند به بچه های خود منتقل می کنند. اگر قصد سفر به گیلان را داشتید می توانید برای اقامت خود، اقامتگاه بومگردی گیله جا را در قلب سوئیس ایران یعنی شهرستان رودبار زیتون انتخاب کنید. برای اطلاع از قیمت ها و رزرو به صفحه اصلی سایت گیله جا مراجعه نمایید.

نظر بگذارید